Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Elise Fonck - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Elise Fonck - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

04 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Awe!

Na twee maanden dan eindelijk een blog. Ik ben nu in Johannesburg, na een prachtige reis door heel Zuid-Afrika. Ik en Alessandra zijn begonnen in Stellenbosch, waar we vrienden van de uitwisseling hebben opgezocht. Met hun zijn we ook een week naar een festival geweest in Plettenberg Bay, wat echt super leuk was. Oud en Nieuw hebben we op het strand gevierd, een hele mooie ervaring met vuurwerk om 12 uur.
Na Stellenbosch zijn we met de trein naar Kaapstad gereisd. De blanke Zuid-Afrika reizen nooit met de trein, ze zijn hier heel panisch over en zeggen dat het heel gevaarlijk is. Zelf vonden wij het helemaal prima en vooral lekker goedkoop. In Kaapstad zaten we in een heel leuk hostel op Longstreet, the place to be. Toen merkten we al meteen hoe gezellig en relaxed het backpackersleven is want we leerden allemaal mensen kennen waarmee we 's avonds uitgingen. We hebben ook de Tafelberg beklommen, geweldige ervaring maar wel heel zwaar. Dit was onze eigen schuld, aangezien we pas om 11 uur 's ochtends begonnen en dus op het heetst van de dag klommen. Maar het was het zeker waard want het uitzicht was prachtig. Verder hebben we nog veel meer van Kaapstad gezien en zijn we ook naar Kaap de Goede Hoop geweest.

Na Kaapstad namen we de Baz Bus naar Hermanus, een dorpje aan de kust dat bekend staat om de walvissen die je er kunt zien. De Baz Bus is een hop on-hop off bus waarmee je door heel Zuid-Afrika kunt reizen. Het is een heel handig systeem en ook nog eens heel gezellig want de bus zit vol met backpackers.
Het hostel in Hermanus, Hermanus Backpackers, was wederom een super leuk hostel, waar we het heel gezellig hebben gehad met de mensen die daar werkten en andere backpackers. We hebben 'shark cage diving' gedaan, waarbij je midden op zee in een kooi naast een boot zit en er witte haaien van 4 meter vlak langs je zwemmen. Doodeng, maar wel een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Ook hebben we nog paard gereden door de bergen.

Na Hermanus gingen we door naar Wilderness, waar we sliepen in 'The Wild Farm', een soort boerderij midden in de bergen. We zaten echt in the middle of nowhere, met prachtige natuur. Op 14 januari was ik jarig en gingen we paragliden. Een hele overwinning met mijn hoogtevrees, maar wel een heel gaaf verjaardagskado!

Vervolgens zijn we naar Stormsriver gegaan, waar Alessandra de bunjeejump heeft gedaan. Het is de hoogste bunjeebrug van de wereld, maar liefst 216 meter. Dat was mij toch net iets te hoog.....

Na Stormsriver was het tijd voor onze tweede grote stad: Port Elizabeth oftewel PE. De stad zelf stelde niks voor en was in mijn ogen zelfs vrij lelijk. We hebben hier dan ook lekker bij het zwmebad gelegen en gewinkeld.

Gelukkig was onze volgende bestemming een stuk leuker: Coffee Bay! Dit is een heel klein dorpje aan de oostkust (Wild Coast) van Zuid-Afrika. Hier merk je dat de omgeving en het landschap al veel 'Afrikaanser' oogt. Je ziet veel groene heuvels met ronde hutjes met rieten daken en de koeien, schapen en geiten lopen over de weg. Er was in Coffee Bay een 'supermarktje', waar de zwijnen voor de deur liepen en je eigenlijk haast niks kon kopen. De ronde huisjes worden bewoond door het Xhosa (spreek uit als Kosa) volk, dat daar op een traditionele manier leeft. Aan de andere kant is Coffee Bay de perfecte plek voor surfers, met mooie stranden en ruige golven. Het hostel heette Coffee Shack en is het allerleukste hostel waar we zijn geweest. Hier hebben we Naomi en Iris, onze vriendinnetjes uit Amsterdam die ook mee gaan op de tour, gezien en nog veel meer geweldige mensen ontmoet. We hebben prachtige wandelingen gemaakt door de heuvels, we hebben geluncht bij een traditionele Xhosa familie en we hebben natuurlijk gesurfd. Al met al was dit een geweldige week!

Helaas moesten we weer verder, onze volgende bestemming was namelijk Umzumbe. We zaten in het hostel Mantis&Moon, wat midden in de jungle lag. Prachtig, maar het regende helaas wel veel.
Na Umzumbe gingen we naar Warners Beach, waar we weer met Naomi en Iris waren. Ook hier was het weer vrij slecht, maar het was wel heel gezellig met z'n viertjes en we hebben lekker gerelaxed.

Na Warners Beach vertrokken we naar onze derde grote stad; Durban. Hier bleven we maar 1 dag, voornamelijk om eten in te slaan en geld te pinnen. Na Durban gingen we namelijk naar Northern Drakensberg, waar naast prachtige natuur helemaal niks was. Hier hebben we gewandeld en heel erg genoten van de Afrikaanse rust. De helft van de tijd heb ik geen idee hoe laat het is en leven met haast geen internet is eigenlijk heel relaxed.

Vanuit Drakensberg zijn we naar onze laatste bestemming van Zuid-Afrika gereisd: Johannesburg. De eerste ochtend zijn we naar het Apartheidmuseum geweest, wat heel indrukwekkend was. Zeker na twee maanden in dit land te hebben doorgebracht vind ik de geschiedenis heel interessant. Ook omdat je de nasleep van de Apartheid nog zo erg ziet in de hedendaagse samenleving. Verder moesten we dollars hebben voor de tour. Deze hebben we dus omgewisseld bij een exchange bureau (wat op een typisch Afrikaans tempo ging). Ook hebben we nog al onze kleding gewassen, wat een verademing!

We zijn er dus helemaal klaar voor om morgenochtend vroeg Zuid-Afrika te verlaten en op weg te gaan naar Botswana. Ik heb er super veel zin in, want wat staan ons mooie dingen te wachten. Toch ga ik Zuid-Afrika na meer dan twee maanden wel missen. Ik heb geweldige dingen meegemaakt, ontzettend genoten van het backpackersleven en zelfs Afrikaans geleerd. Met andere wooredn: ik kom hier zeker snel terug!

Drukkies vir julle almal,

Elise

• 13 Februari 2013 - 15:45

Monique Fonck:

Hoi moppie,wat een verrassing dat je belde!!,en wat heerlijk dat alles zo goed gaat en dat jullie t fijn hebben.Hier gaat alles ook prima,er ligt nog steeds sneeuw en we hebben bijna voorjaarsvakantie.Je bent alweer op de helft van je reis,wat gaat het snel hè, geniet maar fijn van alle mooie dingen!!!!leuk om je avonturen te lezen!!!! hele dikke kus van mij,lov you xxxxx

• 13 Februari 2013 - 18:26

Peter Fonck:

Hoi lievie,

Morgen valentijnskaart en dan zit je in Afrika met 7 meiden. Haha!! Wat zal de chauffeur t goed hebben! Ben blij dat t allemaal zo leuk is, blijf jezelf volstoppen met bijzondere reserveringen die je verdere leven meeneemt. Dikke kussies van vati

• 13 Februari 2013 - 18:28

Peter Fonck:

Lekker zo'n IPad die allerlei woorden zomaar verandert: valentijnsdag en ervaringen moet t natuurlijk zijn!!!!!!!!

• 16 Februari 2013 - 13:10

Kees En Saskia:

Lieve Elise,

Wat leuk om jouw ervaringen te lezen. Het geeft ons het gevoel ook op reis te zijn. Geniet nog van al het moois wat je nog mee gaat maken.

Dikke kus,

Kees en Saskia

• 16 Februari 2013 - 19:33

Jacqueline Moorman:

Hoi Elise,

Wat een leuk reisverslag en wat klinkt het allemaal geweldig! Leuk dat je zo geniet daar! Hou dat nog maar even vol zo maar zo te horen zal dat wel lukken. Have fun!!

Lieve groeten Jeroen en Jacqueline

• 17 Februari 2013 - 16:56

Ludo En Astrd:

Hoi Elise, leuk om je avonturen te lezen! Klinkt allemaal heel erg gaaf! Je neemt al die ervaringen mee in je rugzak en dat neemt niemand meer van je af. Geniet van alles, we zijn benieuwd naar de verhalen die nog gaan komen. Dikke knuffel, Ludo en Astrid.

• 18 Februari 2013 - 15:02

Oma Wil:

Lieve Schat.
    Wat heb ik genoten van je verslag. Geweldig om dit allemaal mee te maken.
    Maar ik mis je wel!!!!!!
    heel veel liefs en dikke kussen

• 21 Februari 2013 - 09:20

Rene En Petra:

Hoi elise ,
    Wat een mooi reisverslag en wat een mooi leuke, avontuurlijke dingen doe je daar. We kijken uit naar je volgende verslag. Heel veel plezier nog met alle ervaringen die er nog komen.
    Groetjes rené, petra, jillian en tristan

• 21 Februari 2013 - 23:21

Myrthe:

Eliesie!
    Vet cool, een reisverslag! We hebben er even op moeten wachten, maar dan heb je ook wel wat! Heel tof om wat uitgebreider te lezen over je baz bus tour. Toen hebben we je minder op skype gesproken (wat alleen maar een goed teken is)! Echt super vet wat je allemaal doet zussie! Nu aan het rondreizen door allemaal prachtige landen, ben heeeeel benieuwd naar al je nieuwe belevenissen. Super veel plezier en we spreken elkaar snel! Groetjes aan de andere meiden!
    Dikke kus